Jak podczas zabawy rozwijać umysł przyszłego inżyniera?

Klocki, układanki konstrukcyjne i puzzle przestrzenne, których w sklepach można znaleźć nieprzebraną ilość odmian, to znakomity wstęp dla dziecka do rozwoju zainteresowań brachioz3dkonstrukcyjnych. To także wspaniała okazja do kształtowania zdolności, potrzebnych w nauce matematyki oraz innych szkolnych przedmiotów ścisłych i przyrodniczych.

Składając w zabawie trójwymiarowe modele, mały inżynier ma okazję rozwijać ważną umiejętność spostrzegania i precyzji ruchów. Podczas dopasowywania kolejnych klocków, intensywnie skupia wzrok na poszczególnych elementach konstrukcji, doskonaląc percepcję wzrokową oraz umiejętność oceny kształtów i odległości. Dziecko manipuluje poszczególnymi fragmentami, zmienia własne położenie wobec budowli, obraca, sprawdzając, czy całość jest stabilna i jak wygląda z różnych punktów widzenia, trenując w ten sposób umiejętność myślenia przestrzennego.
Aby zainteresować kilkulatka bogatym światem przyrody, budowę organizmów żywych można ciekawie wyjaśniać dzięki dostępnym anatomicznym układankom przestrzennym, takim jak szkielety, postaci zwierząt, roślin czy modele ciała człowieka.
Jeśli maluch lubi podróże i wycieczki z rodzicami – istnieje szeroka gama puzzli w różnych rozmiarach, z których można konstruować modele pojazdów –  samochodów, pociągów, samolotów czy maszyn pływających. Dostępne są także przestrzenne mapy regionów geograficznych czy upuzzle 3dkłady gwiazd i  planet, same w sobie stanowiące przyjemny dla oka obraz i opowiadające o tajemnicach świata już podczas składania.
Wartościową zabawę rozwijającą poczucie estetyki w sferze architektury spełniają liczne wzory budynków użytkowych, zabytkowych, sakralnych, itp.  Różnych rozmiarów drewniane puzzle przestrzenne dostępne są nie tylko w wersji kolorowej – ułatwiającej młodszym dzieciom składanie, ale także bezbarwnej – dają wtedy możliwość samodzielnego pomalowania wzoru wg fantazji i umiejętności dziecka – jest to bardzo dobry sposób na wspólną zabawę rodziców z dzieckiem.
Najprostsze modele puzzli 3D składają się już zaledwie z kilku elementów. Większość konstrukcji przestrzennych nie wymaga sklejania w całości, jak przy modelach kolekcjonerskich, a po rozłożeniu daje dziecku możliwość dokonywania wielokrotnych prób. Sprzyja to  kształtowaniu  poczucia własnych kompetencji i buduje wewnętrzną motywację dziecka, zachęcając do sięgania po coraz to bardziej skomplikowane wzory. Dlatego warto zwrócić uwagę, aby na początku układanki nie bypuz3dhouseły zbyt skomplikowane, za to poziom trudności powinien wzrastać w miarę radzenia sobie z kolejnymi wyzwaniami. Kompletne konstrukcje – jeśli nie zostaną ponownie rozłożone na części – stanowią piękne domowe kolekcje, edukacyjną dekorację pokoju dziecka i powód do dumy dla maluchów i rodziców.

Bogaty wybór puzzli 3d oferują niektóre sklepy internetowe, z podziałem wg kategorii wieku dziecka, tematyki, materiału wykonania, stopnia trudności, m.in.:

1: modele zwierząt, statków, domków, robotów, akcesoriów piłkarskich i in.

2: wzory architektoniczne, wieże, mosty, pojazdy i urządzenia

3: modele bajkowe i budowle zabytkowe z całego świata

Dla pedagogów i psychologów ważnym sygnałem może być obserwowana niechęć niektórych dzieci do zabawy układankami. Zdarza się, że kilkulatki mają trudność ze składaniem nawet najprostszych wzorów, mimo, że ich rówieśnicy nie mają z tym problemów. Warto wtedy przyglądać się dziecku uważnie podczas innych czynności, ponieważ może być to wczesnym sygnałem tzw. ryzyka dysleksji. (krótki film o dysleksji możesz zobaczyć na blogu)

Autor: Dedukacje.pl

Podziel się:
0
Otagowany , , , , .Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Znajdź produkt w najlepszej cenie: