8 sposobów na zabawy i gry integracyjne w grupie

gry integracyjne

Pierwsze dni w szkole lub nowej grupie to ważne chwile dla rodziców i dzieci. Nowy plan zajęć, książki, zeszyty, przybory plastyczne, plecak, strój, koledzy i nauczyciel.

Jednak wyjątkowo trudny jest to czas dla tych, którzy dopiero rozpoczynają, lub – po zmianie szkoły, muszą wszystko poznawać od początku, odnaleźć się wśród nowych towarzyszy, pokazać się od najlepszej strony. Wychowawcy, nauczyciele, a czasem i rodzice, pomagają jak potrafią, żeby dziecko szybko wdrożyło się do nowych wymagań i środowiska, ale skutki bywają różne.
Ponieważ każdy z uczniów jest wyjątkowy na inny sposób, niełatwe to zadanie – stworzyć z takiej grupy indywidualności – zgrany zespół na najbliższe lata wspólnej nauki.
Dlatego też warto przypomnieć kilka propozycji, które mogą pomóc zintegrować się grupie, tak w szkole podstawowej, jak i w starszym gronie uczniowskim, niektóre z nich można przystosować także dla dzieciaków przedszkolnych.

Jakie korzyści daje uczestnikom dobrze zgrana grupa, zwłaszcza w szkole:
-poczucie bezpieczeństwa, akceptacji i wzajemnego zaufania,
-wzbudzenie zainteresowania i szczerej ciekawości pozostałych członków grupy, nauczycieli,
-zaspokojenie potrzeby zrozumienia i uznania,
-odkrycie wspólnych zainteresowań / pasji wśród kolegów,
-podzielenie się własną wiedzą i zdolnościami – przy akceptacji grupy i wychowawcy, znakomicie wspiera rozwijanie indywidualnego talentu każdego ucznia.

tabo

Taboo – gra zespołowa

Nasze propozycje zabaw i sposobów integrowania zespołu:

1) przynieście z domu coś co wam się dobrze kojarzy, dowolny, wybrany osobiście przez was, przedmiot, fotografię, itp., opowiedzcie o tym grupie, może to być wspomnienie, anegdota, coś, co kojarzy się z waszą rodziną, przygodą, pasją – ważne, aby to był całkowicie wasz wybór, że właśnie o tym chcecie opowiedzieć nowo poznanym osobom
2) na zajęciach, w sekrecie 😉 prześlijcie karteczkę, z dowolnie wymyślonym pytaniem, rozpoczętym zdaniem, kolejno do każdego w klasie / grupie, aby każdy mógł coś napisać od siebie, kolejne osoby muszą wg własnej fantazji kontynuować poprzednią wypowiedź, np. „Tego wieczoru nikt nie chciał samotnie wychodzić z domu, ponieważ..” lub „Jakie rodzaje makaronu znacie ..?” Jeśli odpowiedzi się wyczerpią, kolejna osoba wymyśla nowe pytanie i grę możecie kontynuować
3) podobnie rysujcie wszyscy razem jeden obrazek, ustalamy, że np. używamy tylko linii prostych albo tylko kółek; każdy rysuje jeden element na kartce i przekazuje kolejnej osobie – powstanie tak fantazyjna grafika
4) Zadajecie pytanie: „Gdybyś był np. książką, owocem, zwierzęciem – to kim byś był i dlaczego?” Kategorię określa pytający, odpowiadający podaje swój wybór i objaśnia innym, dlaczego wybrał akurat taką odpowiedź
5) podobna zabawa w nadawanie indiańskich imion – wymyślacie dla siebie imię, np. „Wielka Stopa” i uzasadniacie innym swój wybór, aby mogli dzięki temu dobrze Was zapamiętać i poznać, w ciekawy sposób, cechy charakteru lub wyglądu
6) stwórzcie „tablicę szalonych autografów” lub kolorowych odcisków dłoni osób z waszej grupy/klasy i zawieście na klasowej gazetce ściennej
7) stwórzcie dla siebie nawzajem, ale i dla nauczycieli, ściągę do umieszczenia na ścianie, w ramkach: każdy pisze, w czym jest dobry, z jakich przedmiotów szkolnych lub innych dziedzin, aby inni mogli do niego zwrócić się o pomoc, ale też, aby wychowawcy, nauczyciele i koledzy dowiedzieli się o zainteresowaniach, szczególnych umiejętnościach, mocnych stronach ucznia. Pozwoli to także wychowawcom na zbudowanie lepszej komunikacji z każdym indywidualnie i wzmocni motywację ucznia
8) Zagrajcie w „Wyobraźnię”: wszyscy jesteście elementami np. samochodu, maszyny do szycia, komputera… Jaką częścią moglibyście być, jaką pełnić funkcję?Szkolny start dziecka
Wspólna zabawa daje mnóstwo powodów do śmiechu, pobudza do kreatywnego myślenia, ale także może być świetnym sposobem na poznanie osobowości poszczególnych osób i uświadamiać, że grupa to jeden organizm, który wspólnie działając, może realizować wielkie cele.

Bardzo dobre efekty integracji można osiągnąć, jeśli opiekun/ wychowawca będzie aktywnie uczestniczył w zabawach, a nie tylko stał z boku, jako obserwator.  Istotną zasadą jest, aby wystrzegać się krytyki, oceniania  tego, o czym uczestnicy zabawy mówią, co lubią, co potrafią! Warto szukać w każdym pomyśle pozytywów!

Powyższe swobodne pomysły można stosować od zaraz, a przede wszystkim  w pierwszych dniach roku szkolnego!

Inne przykłady także w książce: „Zabawy integracyjne i nie tylko” – D.Niewola

Autor: Dedukacje.pl

Podziel się:
0
Otagowany , .Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

  • Znajdź produkt w najlepszej cenie: